ÖSS Yeni Sınav Sistemi,2010 Yeni Sınav Sistemi (YGS-LYS)
Yeni sınav sistemi, aşağıda özetlendiği gibi 2010 yılında sınava girecekleri ilgilendiriyor. Bu yenilik 2010′da sınava girecekler için bir avantajmı yoksa dejavantajmı?. Bu konudaki yorumlarınızı burada tartışabilirsiniz.
2010 Yeni Sınav Sistemi (YGS-LYS)
2009-2010 öğretim döneminde Yükseköğretim Kurulu üniversiteye giriş sistemini değiştirdi ve iki aşamalı yeni bir sınav sistemine geçiş yapıldı.
Yükseköğretime Geçiş Sınavı‘nda başarılı olan öğrenciler, açık öğretim ve ön lisans programlarına yerleşebilecekler. Lisansa Yerleştirme Sınavları‘nı kazanan öğrenciler ise girmek istedikleri lisans programlarına yerleşebilecekler.
İki aşamalı yeni sistemde adaylar istedikleri yükseköğretim programına göre sınavlara katılabilecekler ve yeni sistemde adayların testlerde gösterdikleri başarı önemli hale gelecek.
Sınavın birinci aşaması “Yükseköğretime Geçiş Sınavı” olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. İkinci aşaması ise “Lisansa Yerleştirme Sınavları” olarak adlandırılan 5 sınavdan oluşmaktadır.
“Yükseköğretime Geçiş Sınavı“, orta öğretimi başarı ile tamamlayan ve yüksek öğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yüksek öğretime geçiş için yeterliği ölçen bir sınavdır. Bu sınav, adayların,
1. Açık öğretim programları ile örgün ön lisans programlarına yerleştirilmesinde esas alınacak olan başarı puanını,
2. Lisans programlarına yerleştirilebilmesi için yapılacak “Lisansa Yerleştirme Sınavları“na girebilmeleri için aranan asgari başarı puanını belirler.
“Yükseköğretime Geçiş Sınavı“nda, orta öğretimde okutulan ortak derslerin yükseköğretim açısından temel ve belirleyici olanlarından soru sorulur. Bu sınav;
1. Türkçe (Dil ve anlatım),
2. Temel Matematik,
3. Sosyal Bilimler,
4. Fen Bilimleri
alanlarında test usulü ile yapılır.
“Lisansa Yerleştirme Sınavları“, adayların ders düzeyindeki bilgi ve yeteneklerini ölçen ve açık öğretim dışındaki örgün lisans programlarına yerleştirmede esas alınacak başarı puanını belirleyen sınavlardır.
“Lisansa Yerleştirme Sınavları“;
1. Matematik, Geometri Sınavı (LYS 1),
2. Fen Bilimleri (Fizik, Kimya, Biyoloji) Sınavı (LYS 2),
3. Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya 1 Sınavı (LYS 3),
4. Sosyal Bilimler (Tarih, Coğrafya 2, Felsefe grubu) Sınavı (LYS 4),
5. Yabancı Dil Sınavı (LYS 5).
olmak üzere beş alanda yapılır.
Bu sınavlar kapsamına birden fazla dersin yer alması halinde, adayın her bir ders için aldığı puan ayrı ayrı hesaplanır.
“Lisansa Yerleştirme Sınavları“nda alınan puanlar;
1. Matematik-Fen (MF),
2. Türkçe-Matematik (TM),
3. Türkçe-Sosyal (TS),
4. Yabancı Dil (YD),
olmak üzere dört grupta hesaplanır.
Bunlardan;
1. Matematik-Fen (MF) grubu puan için, Matematik, Geometri Sınavı (LYS 1) ve Fen Bilimleri (Fizik, Kimya, Biyoloji) Sınavına (LYS 2),
2. Türkçe-Matematik (TM) grubu puan için, Matematik, Geometri Sınavı (LYS 1) ve Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya 1 Sınavına (LYS 3),
3. Türkçe-Sosyal (TS) grubu puan için, Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya 1 Sınavı (LYS 3) ve Sosyal Bilimler (Tarih, Coğrafya 2, Felsefe grubu) Sınavına (LYS 4),
4. Yabancı Dil (YD) puanı için, sadece Yabancı Dil Sınavına (LYS 5).
girilmesi şarttır.
Bunlardan her bir gruba giren puanın hesaplanmasında, “Yükseköğretime Geçiş Sınavı“ndaki Temel Matematik ve Türkçe testleri belli bir oranda dikkate alınır.
Yeni sınav sistemi ile kendi alanları dışında tercih yapmak isteyen öğrenciler, farklı alanlarda da sınavlara katılabilecekler. Örneğin TM mezunu olan öğrenci Fizik Öğretmenliğini tercih etmek isterse MF alanındaki öğrencilerin katıldıkları LYS sınavlarına girip bu bölümde okuyabilecektir. Ayrıca Meslek Lisesi ve İmam Hatip Lisesi mezunları kendi alanları dışındaki LYS testlerine girebilecek ve tercih yapabilecekler.
KONUYLA İLGİLİ AÇIKLAMA
ÖSYM Başkanı Ünal Yarımağan’ın sunumunu yaptığı yeni üniversiteye giriş sisteminin ilk aşamasını 1999′a kadar uygulanan ÖSS’ye benzeyen bir ‘baraj sınavı’ oluşturuyor. Öğrencilerin lisede edindiği temel bilgilerini sorgulayacak ve kolay soruların olacağı ‘yükseköğretime geçiş sınavı’ ile meslek yüksekokulları ve açıköğretim programlarına girilecek. Yine bu sınavda belli bir puanı geçenler ise ikinci aşama sınavlarına girmeye hak kazanacak. İkinci aşamada geometrinin de içinde olduğu ‘matematik’, fizik, kimya ve biyolojiden oluşan ‘fen bilimleri’, tarih, coğrafya ve felsefeden oluşan ’sosyal bilimler’ ve ‘edebiyat’ ile ‘yabancı dil’ sınavları olacak. Bu sınavlarda öğrencilere detaylı ve şimdikinin iki katı civarında sorular yöneltilecek. 3 saati bulacak bu sınavlar, iki hafta sonunda gerçekleştirilecek.
Öğrencilerin bu sınavlardaki başarılarına göre fizik, kimya, tarih gibi her dersin ayrı puanları hesaplanacak. Sınavlar sonucunda öğrencinin elinde 20-30 çeşit puan olacak. Bu puan türlerine uygun olarak fakültelerin hangi puan türlerine göre öğrenci alacağı yeniden belirlenecek. Böylece bir mühendislik fakültesi fizik ağırlıklı öğrenci alırken, diğeri kimya veya geometri ağırlıklı puanla öğrenci alabilecek. Normal şartlarda bir öğrenci girmek istediği fakültelerin istediği puan türüne göre 4 testin ikisine girecek. Ancak isteyenlerin 3. ve 4. sınavlara girmesinin önünde bir engel olmayacak. Yeni sistemde meslek liselerinden meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş uygulaması da kaldırılacak. Meslek lisesi öğrencileri de baraj sınavına girerek meslek yüksekokullarına yerleştirilecek.
Baraj sınavı sadece meslek lisesi veya sadece açıköğretim programlarına gidecek öğrenciler ile sınava öylesine giren öğrencileri eleyecek. Matematik, fen bilimleri gibi sınavlara 200 bin civarında, sosyal bilimler ve edebiyat ders sınavlarına ise 500-600 bin civarında öğrenci girecek.
2009 ÖSS’de uygulanacak değişiklikler için çalışmalar sürerken, bu yıl için katsayıyı değiştirmeden meslek lisesi öğrencilerinin tercih edebileceği fakülte sayısının artırılması üzerinde duruluyor. Sınavsız geçişin kaldırılması için hazırlanan kanun değişikliğinin yetişmesi halinde bu yıl da meslek lisesi öğrencilerinin ÖSS’ye girmesi, ancak sınavda başarılı olamasalar da tamamının yüksekokullara yerleştirilmesi öngörülüyor.
İbrahim Asalıoğlu
zaman
Yeni sınav sistemi, aşağıda özetlendiği gibi 2010 yılında sınava girecekleri ilgilendiriyor. Bu yenilik 2010′da sınava girecekler için bir avantajmı yoksa dejavantajmı?. Bu konudaki yorumlarınızı burada tartışabilirsiniz.
2010 Yeni Sınav Sistemi (YGS-LYS)
2009-2010 öğretim döneminde Yükseköğretim Kurulu üniversiteye giriş sistemini değiştirdi ve iki aşamalı yeni bir sınav sistemine geçiş yapıldı.
Yükseköğretime Geçiş Sınavı‘nda başarılı olan öğrenciler, açık öğretim ve ön lisans programlarına yerleşebilecekler. Lisansa Yerleştirme Sınavları‘nı kazanan öğrenciler ise girmek istedikleri lisans programlarına yerleşebilecekler.
İki aşamalı yeni sistemde adaylar istedikleri yükseköğretim programına göre sınavlara katılabilecekler ve yeni sistemde adayların testlerde gösterdikleri başarı önemli hale gelecek.
Sınavın birinci aşaması “Yükseköğretime Geçiş Sınavı” olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. İkinci aşaması ise “Lisansa Yerleştirme Sınavları” olarak adlandırılan 5 sınavdan oluşmaktadır.
“Yükseköğretime Geçiş Sınavı“, orta öğretimi başarı ile tamamlayan ve yüksek öğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yüksek öğretime geçiş için yeterliği ölçen bir sınavdır. Bu sınav, adayların,
1. Açık öğretim programları ile örgün ön lisans programlarına yerleştirilmesinde esas alınacak olan başarı puanını,
2. Lisans programlarına yerleştirilebilmesi için yapılacak “Lisansa Yerleştirme Sınavları“na girebilmeleri için aranan asgari başarı puanını belirler.
“Yükseköğretime Geçiş Sınavı“nda, orta öğretimde okutulan ortak derslerin yükseköğretim açısından temel ve belirleyici olanlarından soru sorulur. Bu sınav;
1. Türkçe (Dil ve anlatım),
2. Temel Matematik,
3. Sosyal Bilimler,
4. Fen Bilimleri
alanlarında test usulü ile yapılır.
“Lisansa Yerleştirme Sınavları“, adayların ders düzeyindeki bilgi ve yeteneklerini ölçen ve açık öğretim dışındaki örgün lisans programlarına yerleştirmede esas alınacak başarı puanını belirleyen sınavlardır.
“Lisansa Yerleştirme Sınavları“;
1. Matematik, Geometri Sınavı (LYS 1),
2. Fen Bilimleri (Fizik, Kimya, Biyoloji) Sınavı (LYS 2),
3. Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya 1 Sınavı (LYS 3),
4. Sosyal Bilimler (Tarih, Coğrafya 2, Felsefe grubu) Sınavı (LYS 4),
5. Yabancı Dil Sınavı (LYS 5).
olmak üzere beş alanda yapılır.
Bu sınavlar kapsamına birden fazla dersin yer alması halinde, adayın her bir ders için aldığı puan ayrı ayrı hesaplanır.
“Lisansa Yerleştirme Sınavları“nda alınan puanlar;
1. Matematik-Fen (MF),
2. Türkçe-Matematik (TM),
3. Türkçe-Sosyal (TS),
4. Yabancı Dil (YD),
olmak üzere dört grupta hesaplanır.
Bunlardan;
1. Matematik-Fen (MF) grubu puan için, Matematik, Geometri Sınavı (LYS 1) ve Fen Bilimleri (Fizik, Kimya, Biyoloji) Sınavına (LYS 2),
2. Türkçe-Matematik (TM) grubu puan için, Matematik, Geometri Sınavı (LYS 1) ve Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya 1 Sınavına (LYS 3),
3. Türkçe-Sosyal (TS) grubu puan için, Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya 1 Sınavı (LYS 3) ve Sosyal Bilimler (Tarih, Coğrafya 2, Felsefe grubu) Sınavına (LYS 4),
4. Yabancı Dil (YD) puanı için, sadece Yabancı Dil Sınavına (LYS 5).
girilmesi şarttır.
Bunlardan her bir gruba giren puanın hesaplanmasında, “Yükseköğretime Geçiş Sınavı“ndaki Temel Matematik ve Türkçe testleri belli bir oranda dikkate alınır.
Yeni sınav sistemi ile kendi alanları dışında tercih yapmak isteyen öğrenciler, farklı alanlarda da sınavlara katılabilecekler. Örneğin TM mezunu olan öğrenci Fizik Öğretmenliğini tercih etmek isterse MF alanındaki öğrencilerin katıldıkları LYS sınavlarına girip bu bölümde okuyabilecektir. Ayrıca Meslek Lisesi ve İmam Hatip Lisesi mezunları kendi alanları dışındaki LYS testlerine girebilecek ve tercih yapabilecekler.
KONUYLA İLGİLİ AÇIKLAMA
ÖSYM Başkanı Ünal Yarımağan’ın sunumunu yaptığı yeni üniversiteye giriş sisteminin ilk aşamasını 1999′a kadar uygulanan ÖSS’ye benzeyen bir ‘baraj sınavı’ oluşturuyor. Öğrencilerin lisede edindiği temel bilgilerini sorgulayacak ve kolay soruların olacağı ‘yükseköğretime geçiş sınavı’ ile meslek yüksekokulları ve açıköğretim programlarına girilecek. Yine bu sınavda belli bir puanı geçenler ise ikinci aşama sınavlarına girmeye hak kazanacak. İkinci aşamada geometrinin de içinde olduğu ‘matematik’, fizik, kimya ve biyolojiden oluşan ‘fen bilimleri’, tarih, coğrafya ve felsefeden oluşan ’sosyal bilimler’ ve ‘edebiyat’ ile ‘yabancı dil’ sınavları olacak. Bu sınavlarda öğrencilere detaylı ve şimdikinin iki katı civarında sorular yöneltilecek. 3 saati bulacak bu sınavlar, iki hafta sonunda gerçekleştirilecek.
Öğrencilerin bu sınavlardaki başarılarına göre fizik, kimya, tarih gibi her dersin ayrı puanları hesaplanacak. Sınavlar sonucunda öğrencinin elinde 20-30 çeşit puan olacak. Bu puan türlerine uygun olarak fakültelerin hangi puan türlerine göre öğrenci alacağı yeniden belirlenecek. Böylece bir mühendislik fakültesi fizik ağırlıklı öğrenci alırken, diğeri kimya veya geometri ağırlıklı puanla öğrenci alabilecek. Normal şartlarda bir öğrenci girmek istediği fakültelerin istediği puan türüne göre 4 testin ikisine girecek. Ancak isteyenlerin 3. ve 4. sınavlara girmesinin önünde bir engel olmayacak. Yeni sistemde meslek liselerinden meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş uygulaması da kaldırılacak. Meslek lisesi öğrencileri de baraj sınavına girerek meslek yüksekokullarına yerleştirilecek.
Baraj sınavı sadece meslek lisesi veya sadece açıköğretim programlarına gidecek öğrenciler ile sınava öylesine giren öğrencileri eleyecek. Matematik, fen bilimleri gibi sınavlara 200 bin civarında, sosyal bilimler ve edebiyat ders sınavlarına ise 500-600 bin civarında öğrenci girecek.
2009 ÖSS’de uygulanacak değişiklikler için çalışmalar sürerken, bu yıl için katsayıyı değiştirmeden meslek lisesi öğrencilerinin tercih edebileceği fakülte sayısının artırılması üzerinde duruluyor. Sınavsız geçişin kaldırılması için hazırlanan kanun değişikliğinin yetişmesi halinde bu yıl da meslek lisesi öğrencilerinin ÖSS’ye girmesi, ancak sınavda başarılı olamasalar da tamamının yüksekokullara yerleştirilmesi öngörülüyor.
İbrahim Asalıoğlu
zaman
Yorumlar